tisdag 30 november 2010

En bula i pannan.

Vilhelm har åkt på stryk idag. Minst sagt. En väldigt ledsen 2½-åring med ett stort skrubbsår i pannan blev resultatet av det. Han och en jämnårig dagiskompis hade befunnit sig ovanpå en stor brandbil som står på dagisets gård, tippar på att den är en meter hög ungefär.

Till att börja med hade det gått fint, brandbilen är ett populärt tillhåll bland ungarna. Men sedan ballade det uppenbarligen ur, och kompisen knuffade ner Vilhelm som landade med ansiktet före i det frusna gruset. Sår i pannan fick han som sagt, men annars verkar han ha klarat sig fint fysiskt även om det måste ha varit en rejäl smäll.

Det gör ont i mammahjärtat. Och arg blir man. Jag vet att det inte är lätt att uppfostra 2-åringar och gardera sig mot sådant här, och jag vet att det inte går att ha ögon i nacken jämt. Jag beskyller absolut inte förskolepedagogerna, de gör vad de kan för att vara på alla ställen samtidigt. Men jag blir ändå så less. Det är inte första gången den här dagiskompisen gör illa Vilhelm. Det knuffas, buttas och slåss.

Vilhelm är inte alltid ett snällt litet lamm han heller, men han slåss inte, han bits inte och han knuffas inte. Han hävdar sig inte på samma sätt som en del av de andra barnen, han är lugn, snäll och oftast ganska väluppfostrad. Och då är han tydligen tacksam att knuffa...

1 kommentar:

  1. Åh, stackars Vilhelm!! Jag känner med dig och förstår precis vad du menar med att du blir arg. Som sagt, barn är barn och förskolepersonalen kan inte hålla stenkoll men nog sjutton surnar man till lite ändå.

    Hoppas den där ungen lämnar Vilhelm ifred i fortsättningen!

    Förresten, när fanns Fanta Mango? Jag älskar Soda Streams Mango-läsk så jag slår ett slag för att Fanta tar tillbaka sin!

    SvaraRadera